ÆG OG SUNDHED

Æg giver dig masser af fordele

 I en undersøgelse fandt Landbrug og Fødevarer at, seks ud af ti danskere forbinder æg med sundhed - og det er der mange gode grunde til. Æg er en god proteinkilde, og samtidig indeholder æg en stor del af de vitaminer og mineraler, som kroppen har brug for. Alt det og meget mere kan du blive klogere på her.

Alt i én skal

Hvilke vitaminer og mineraler indeholder æg?

Æg indeholder: A-vitamin, B12-vitamin, B2-vitamin, Biotin, D-vitamin, E-vitamin, fosfor, jod, klorid, niacin, vitamin-B5, selen og panthethoensyre.

Æg er naturligt rig på: A-vitamin, B12-vitamin, B2-vitamin, Biotin, D-vitamin, E-vitamin, panthethoensyre.

Æg er en kilde til: Klorid, fosfor, jod, niacin og A-vitamin.

Højt indhold af protein

Hvor meget protein indeholder æg?

Æg indeholder ca. 12,5 g protein pr. 100 g, svarende til mellem 6-8 g protein pr. æg afhængig af størrelsen. Både æggeblommen og æggehviden bidrager med protein. Blommen indeholder 1,5 gang så meget protein pr. 100 g som hviden. Den høje mængde af protein gør, at æg mætter godt.

Dertil er optagelsesprocenten af protein fra æg 97%, hvilket gør ægget til en ideel proteinkilde med høj biotilgængelighed. Til sammenligning optages 91 % af protein fra kød og fisk, mens protein fra bønner kun optages med 78 %.

Myter om æg

Hvad er der med æg og kolesterol?

Kolesterol indgår i cellemembraner og bl.a. bruges til produktion af galdesyrer, D-vitamin og kønshormoner i kroppen. Kolesterol dannes i kroppen, men tilføres også med kosten fra animalske fødevarer. Æg har et højt indhold af kolesterol, som primært findes i æggeblommen. 

"Mange mennesker er urolige for kolesterolindholdet i æg, og æggeblommen har også et relativt højt indhold af kolesterol. Det er dog vigtigt at fremhæve, at det først og fremmest er hele kostens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold, og at det derfor er langt vigtigere, at man fokuserer på andre madvarer end æg, når man vil tage hensyn til kolesterol i kroppen." - Else Molander, chef for Fødevarestyrelsens Ernæringskontor. 

Fødevarestyrelsens anbefalinger

Hvor mange æg må jeg spise?

Fødevarestyrelsen anbefaler, at raske danskere – som hverken har forhøjet kolesterol eller diabetes – kan spise ét æg om dagen. Altså syv æg om ugen. På et år bliver det til 365 æg. 

Fødevarestyrelsen anbefaler, at danskere med forhøjet kolesterol nøjes med at spise tre til fire æg om ugen. På årsbasis løber det op i 156 til 208 æg.

Danskerne er vilde med æg

Hvor mange æg spiser vi danskere?

Vi ved ikke præcist, hvor mange æg danskerne spiser. Men fra en undersøgelse af Landbrug & Fødevarer i 2017 ved vi, at flere og flere danskere synes, at æg er sunde. Af de adspurgte forbinder 64 % æg med sundhed. Samtidig opfatter 9 ud af 10 danskere æg som meget alsidige samt nemme og hurtige at tilberede.